#image_title
Ontwerp en interieur

Eieren en JIJ: Alles wat je moet weten voor Pasen

38views

Zijn ze werkelijk zo schadelijk voor de gezondheid als al jaren wordt beweerd? Word je er dik van? Hoe bewaar je ze zodat ze niet bederven, en hoe kook je ze zodat ze niet barsten en schilferen? Lees vóór Pasen nuttige INFO.

Omdat de eieren binnenkort hun Paasfeest vieren, loont het de moeite om er zoveel mogelijk over te weten. De afgelopen jaren was het ten onrechte gehuld in een hele reeks mythen. Dat is één ding dat helpt om duidelijk te worden. En dan… Weet jij überhaupt hoe je ze rauw of gekookt moet bewaren?


MEER ARTIKELEN OVER PASEN, ZOALS DEZE, VINDT U OP KAFE.CZ ***

10 feiten die u over eieren moet weten:

  1. De kwaliteit van eieren wordt niet bepaald door de kleur van de schaal, maar door de fokker waar ze vandaan komen. Als de vraag naar de kleur van de eieren je echter geen slaap heeft bezorgd, is hier de uitleg: witte eieren worden gelegd door kippen met witte oren, bruine eieren door kippen met rode oren. De kleur van de schaal wordt alleen door het ei verkregen in de “finale”, wanneer het door de eileider gaat.
  2. De bruine schaal is sterker dan de witte.
  3. Eieren van Tsjechische boerderijen zijn voorzien van het stempel CZ, de code verbergt ook de omstandigheden waarin de kip is gelegd. Nul betekent ecologisch fokken, één een paddock, twee beweging door de hal en drie een kooi.
  4. Je kunt een vers ei niet op het eerste gezicht zien, je moet er licht doorheen laten schijnen. De dooier moet vrij in het wit in het midden drijven, een vers ei ligt zwaarder in de hand dan een oud ei.
  5. In de koelkast worden eieren altijd met de punt naar beneden bewaard bij een temperatuur van 5 tot 8 graden. Haal ze er pas vlak voor gebruik uit, maar niet langer dan een uur.
  6. Gekookte eieren (dit geldt uiteraard voor het hele paaslied) zijn bij een temperatuur van 8-10 graden ongeveer 10 dagen houdbaar, zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over uw gezondheid. Hoe eerder u ze echter gebruikt, hoe beter.
  7. Er zijn veel tips om te voorkomen dat eieren barsten tijdens het hardkoken. Probeer dit: Prik voorzichtig met een naald in de schaal.
  8. Hardgekookte eieren pellen beter als u ze na het koken snel afkoelt met ijswater. Eieren die ouder zijn (ongeveer een week) pellen ook beter dan eieren uit een vers legsel. Oma’s advies is: Voeg tijdens het koken bakpoeder toe aan het water. Je kunt het zeker proberen…
  9. Afhankelijk van de grootte bevatten eieren 332 – 387 kJ. Volgens wetenschappers helpt één ei per dag aanzienlijk bij het afvallen, omdat het vullend is en belangrijke voedingsstoffen, vitamines en mineralen bevat (zie hieronder). Als u op dieet bent, vermijd dan het eten van meer dan één dooier, die is tenslotte dikker.
  10. Vanuit gezondheidsoogpunt werden eieren gerehabiliteerd na jaren van “vervolging” en beschuldigd van het verhogen van het cholesterolgehalte in het bloed (beroertes, hartaanvallen, enz.). Veel wetenschappers spreken er nu over als een superfood dat eigenlijk geen concurrentie kent. Eieren bevatten waardevolle eiwitten (ze voorkomen snackaanvallen), alle soorten vitamines behalve C (vooral A, D, E, B2, B6, B12), het eiwit bevat selenium, fosfor en ijzer, en de dooier bevat andere mineralen. Er zit weinig cholesterol in en het wordt nog niet zoals verwacht in de bloedvaten afgezet, maar wordt direct in de lever afgebroken.

Leave a Response