#image_title
Bruikbare tips

De voedingsdeskundige noemde de belangrijkste voedingsfouten van mannen

38views

Momenteel is er een groot aantal artikelen gewijd aan de voeding van vrouwen, en welke diëten hebben meer de voorkeur voor mannen?

Het verschil is dat de absolute voedingsbehoeften voor mannen hoger zijn dan voor vrouwen, simpelweg omdat mannen meer spiermassa hebben.

Een deskundige van het nieuwsportaal BelNovosti, huisarts en voedingsdeskundige, vertelt over de basisprincipes van gezonde voeding voor mannen. Tsys Alexey Viktorovich.

Allereerst moet u bij het kiezen van het beste mannendieet op de volgende kenmerken letten:

Groenten en fruit

Gezonde voeding voor mannen moet rijk zijn aan fruit en groenten, vooral niet-zetmeelrijke groenten zoals bladgroenten, komkommers, tomaten en paprika’s. Waarom?

Omdat groenten geen extra calorieën bevatten, maar juist rijk zijn aan gezonde vezels, helpen ze het risico op chronische ziekten zoals kanker, hartziekten en diabetes te verminderen.

Uit internationaal onderzoek blijkt dat een verhoogde consumptie van fruit en groenten geassocieerd is met een lagere body mass index (BMI), tailleomtrek en totaal lichaamsvetpercentage. Probeer bij elke maaltijd fruit en groenten te eten, inclusief tussendoortjes.

Verminder calorieën

De beste manier om extra kilo’s kwijt te raken, is door uw totale calorie-inname te verminderen. Een van de kenmerken van het beste dieet voor mannen is echter dat het, hoewel het iets minder calorieën bevat dan normaal, niet leidt tot een scherpe vermindering van de totale calorie-inname.

Het verminderen van uw huidige inname met slechts 500-750 calorieën per dag is voldoende om veilig af te vallen en voor altijd af te blijven.

Voor de meeste mannen kan dit betekenen dat ze tussen de 1.500 en 1.800 calorieën per dag consumeren, maar de individuele behoeften variëren afhankelijk van uw antropometrie, lichaamssamenstelling en activiteitenniveau.

Het verminderen van koolhydraten

Veel effectieve diëten voor gewichtsverlies verminderen selectief de inname van bepaalde voedingsstoffen, vooral geraffineerde koolhydraten, maar het beste dieetplan voor mannen is uitgebalanceerd en bevat een gezonde combinatie van voedingsmiddelen: fruit, groenten, volle granen, peulvruchten, noten en zaden, eiwitten voedingsmiddelen (gevogelte, vis, zeevruchten en tofu), magere zuivel- of plantaardige melk, plantaardige oliën en andere gezonde vetten.

Het verminderen van ongezonde koolhydraten is een effectieve strategie voor gewichtsverlies, maar je lichaam heeft nog steeds elke dag wat koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren.

Het wordt aanbevolen dat volwassenen minimaal 130 gram koolhydraten per dag consumeren, evenals 30 tot 38 gram vezels per dag.

Houd de tijd in de gaten

Niet alle plannen voor gewichtsverlies zijn eenvoudig of voedzaam genoeg om op de lange termijn veilig te worden gevolgd.

Het eten van heel weinig calorieën of het drastisch verminderen van macronutriënten (zoals koolhydraten, eiwitten of voedingsvetten) kan bijvoorbeeld leiden tot honger, hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen, haaruitval en voedingstekorten.

Dieetvet

Uit onderzoek blijkt dat mensen die een koolhydraatarm dieet volgden over een periode van twaalf maanden een grotere afname in lichaamsgewicht, vet, cholesterol en triglyceriden ervoeren vergeleken met mensen die een vetarm dieet volgden.

Deze resultaten lijken misschien contra-intuïtief, aangezien voedingsvet 9 calorieën per gram levert, terwijl koolhydraten en eiwitten slechts 4 calorieën per gram bevatten.

Voedingsvet wordt echter lange tijd in het lichaam opgeslagen, waardoor de totale calorie-inname wordt verminderd. Je lichaam begint dan vet te verbranden als brandstof in plaats van koolhydraten, een proces dat bekend staat als ketose.

Foto: Pixabay

Leave a Response